Poeci WSPÓŁCZEŚNI

Wybór poetów, z natury swojej ograniczony, wynika z upodobań artystycznych autorki oraz niezwykle cenionej sobie z nimi znajomości.

Waldemar Michalski

Będziesz jak piołun

Jeżeli jesteś poetą widok ptaka jest słowa
początkiem. Niech nie mówią ślepi
że najpiękniejsze są zachody słońca
na tle odlatujących żurawi. Do bólu
zacisnąć wargi—niech skrzydła nie znaczą
nigdy śmierci a trwoga gasnącego ognia.

Dlaczego w naszym akcie wiary
w tym niespokojnym trwaniu i bólu
widok ptaka co zawisł na drutach
płoszy skryte marzenia i lękiem
na ustach się rodzi?

Wszak mamy usta wolne i oczy otwarte.
Czy zabrakło zwykłego szeląga? Święci pańscy
na scieżkach zwinęli ostatnie kapliczki.
Obudziliśmy się nocą i sen gotowi przyjąć
za świtanie. Jesteś poetą— będziesz jak piołun.

Waldemar Michalski – ur. 1938 we Włodzimierzu Wołyńskim. Absolwent polonistyki KUL, w latach 1962-1985 kustosz w bibliotece tej uczelni, od 1985 r. do 2013 r. sekretarz redakcji „Akcentu”.

W prasie debiutował w 1957 r. jako publicysta i reporter. Autor ośmiu zbiorów wierszy, m.in. Pejzaż rdzawy (1973), Lekcja wspólnego języka (1999), Tryptyk z gwiazdą (2006), Z podróży na Wschód (2013), a także licznych szkiców literackich, zebranych m.in. w tomach Słowa i twarze (2003) oraz Klucze i słowa (2011). Bardzo aktywny w życiu kulturalnym Lublina – współzałożyciel m.in. studenckiego Klubu Literackiego „Kontrapunkty” (1965) i Nauczycielskiego Klubu Literackiego im. J. Czechowicza (1967), członek grupy poetyckiej „Signum” (1980). Opracował i zredagował kilka obszernych prac zbiorowych i almanachów, m.in. monumentalną antologię Pięć wieków poezji o Lublinie (2002, wyd. poszerzone 2006). Dwukrotny laureat Nagrody Literackiej im. J. Czechowicza (1974 i 1992 za tom wierszy Będziesz jak piołun). Współzałożyciel (1994) i nieprzerwanie sekretarz zarządu Wschodniej Fundacji Kultury „Akcent” oraz członek jej Rady Programowej. Członek ZLP. Odznaczony m.in. Złotym Krzyżem Zasługi (1990 i powtórnie 2005), Medalem Wschodniej Fundacji Kultury „Akcent” (1998), Nagrodą im. Witolda Hulewicza (2006), medalem „Gloria Artis” (2009), bibliofilskim Orderem Białego Kruka ze Słonecznikiem (2009), Medalem Unii Lubelskiej (2017), Nagrodą Kulturalną Województwa Lubelskiego za całokształt działalności kulturalnej (2017). Żona Stefania, troje dzieci (Janusz, Joanna i Lech), troje wnuków i jedna prawnuczka.

Dr Zbigniew Strzałkowski Ur. 12 X 1933 r. w Drohiczynie. Lubelski poeta, prozaik, artysta grafik, współtwórca lokalnego życia artystycznego. Związany z Lublinem od 1957 r., kiedy to rozpoczął studia z historii sztuki w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. W 1962 r. obronił pracę magisterską pt. Obraz „Opłakiwanie Chrystusa” z Czarnego Potoku w Tarnowskim Muzeum Diecezjalnym, napisaną pod kierunkiem ks. prof. Władysława Smolenia. Zatrudniony w KUL w latach 1962-1971, najpierw jako asystent, a od 1965 r. starszy asystent w Katedrze Historii Sztuki Kościelnej. W ciągu tych lat prowadził zajęcia z rysunku pomiarowego oraz organizował wycieczki zabytkoznawcze, brał udział w inwentaryzacji obiektów ze Zbiorów Muzealnych przy Katedrze Historii Sztuki Kościelnej, a także uczęszczał na seminarium doktorskie, choć nie złożył rozprawy.

Równolegle z działalnością dydaktyczną i naukową w KUL rozwijał swoje pasje literackie. Jeszcze w 1955 r. debiutował w prasie jako prozaik. Opublikował kilkanaście tomów wiersz i prozy, m.in. Inwokacje zielone, Punkt odniesienia, Odmienianie czasu, Dom pełen marzeń, Pory roku, Obszar wolności. Jednocześnie był aktywnym organizatorem lubelskiego życia artystycznego; współzałożycielem grupy „Prom” (1959) oraz klubów literackich „Kontrapunkt” (1965) i „Profile” (1968), a także Nauczycielskiego Klubu Literac¬kiego im. J. Czechowicza, członkiem – założycielem Lubelskiego Oddziału Stowarzyszenia Pisarzy Polskich (1991). Zbigniew Strzałkowski jest również cenionym grafikiem i bibliofilem, jest autorem około 300 exlibrisów, sam również posiada bogaty zbiór znaków książkowych. Został odznaczony Orderem Białego Kruka ze Słonecznikiem (1995), najwyższym polskim odznaczeniem bibliofilskim. Jest także autorem wielu grafik i rysunków Lublina, za co otrzymał Złotą Odznakę Zasłużony dla Miasta Lublina.

Zbigniew Strzałkowski

Collages

1. linia jest ciągle zmieniającą się przestrzenią czasu
    bez punktu odniesienia: porażająca estetyką

2. zmysłowa materia wiąże mistycyzm w kanon
    i z ciała Golgoty czyni etos historii

3. odrzucona gałąź jesieni – sieć doskonałej kompozycji
    powtarza grzbiet fali i płacz zająca i boleść Piety

4. śmietnik cywilizacji – dżungla rosnąca w krzyku
    w którym Chrystus czeka na sąd ostateczny

5. linia – biała cięciwa lilii przez usta milczenia
    linia – czarne ostrze miecza światłem rzeźbione

Elżbieta Cichla-Czarniawska

Ballada o skrzypku

szalony skrzypek gra
dźwięki rzuca na wiatr
od tej lekkodźwięczności
w złote niebo się wznosi
rzecze Bóg: za natchnione granie
z aniołami zostaniesz
dziękuję Panie lecz wolę
grywać na ziemskim padole
tylko tam dusz drzewa
tak Ci wysoko śpiewa
z niebios wyżej nie wzleci
choćby grali anieli i święci –
z martwych wstaje drzewo skrzypcowe
Bóg się chwyta zdumiony za głowę

Elżbieta Cichla-Czarniawska (ur. 1935) Poetka, prozaik, historyk literatury. Urodziła się w Łodzi 31 marca 1935 roku. Po ukończeniu Szkoły Podstawowej i Liceum Ogólnokształcącego SS. Nazaretanek w Częstochowie  (matura – 1953 r.) studiowała  filologię polską na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim (magisterium – 1957 r.). Po studiach pracowała przez rok w Bibliotece im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie (wtedy ukończyła zaoczny kurs bibliotekarski), następnie przez 17 lat w szkolnictwie częstochowskim. W 1977 r. uzyskała doktorat na Uniwersytecie Łódzkim za rozprawę na temat życia i twórczości Jalu Kurka. Była długoletnim skarbnikiem, potem sekretarzem częstochowskiego oddziału Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza, wykładała też w prowadzonym przy nim Studium Humanistycznym., czynnie uczestniczyła w życiu kulturalnym miasta i regionu. W latach 1976-1999 członek Związku Literatów Polskich, najpierw oddziału krakowskiego, później lubelskiego. Od roku 1983 mieszka w Lublinie. Od 2006 r. należy do Stowarzyszenia Pisarzy Polskich.

Debiutowała wierszami w „Tygodniku Powszechnym” (1955 r.). Jest autorką osiemnastu tomików wierszy, sześciu zbiorów wierszy wybranych, w tym trzech dwujęzycznych (angielski, niemiecki, rosyjski), i dziesięciu pozycji prozą (powieści, opowiadania, wspomnienia, małe prozy). Ukazały się także jej prace historycznoliterackie o Jalu Kurku (dwa wydania), Władysławie Sebyle i Zdzisławie Tadeuszu Łączkowskim oraz obszerne wstępy do wybranych przez nią utworów Kazimierza Wierzyńskiego i Juliana Tuwima. Jej artykuły i recenzje były drukowane w pismach ogólnopolskich i regionalnych. Wiersze i proza znalazły się w licznych antologiach i tłumaczeniach (także na język bułgarski i litewski)

dr Marian Janusz Kawałko – polski poeta, historyk i znawca ziół.
Absolwent Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie i Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Autor kilkudziesięciu publikacji popularnonaukowych na temat roli ziół w diecie człowieka. Wydał także kilka tomików poezji.
Tłumacz wierszy Reinera Marii Rilkego.
Autor monodramu Ostatnia godzina” opartego na „Spowiedzi”, dziennikach i listach Lwa Tołstoja z tekstami własnych songów do muzyki Piotra „Kuby” Kubowicza z Piwnicy pod Baranami (sztuka grana była w Teatrze KTO w Krakowie w latach 2009-2010).
Dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania Zawodowego w Lublinie.
Wybrane publikacje książkowe: „Matnia” (Wydawnictwo Lubelskie, 1974) „Historie ziołowe” (pierwsze wydanie: KAW, 1986), „Ptak, pokrzyk i miłość” (Wydawnictwo „Ibis”, 1994), „Józef Łobodowski. In memoriam” (Wyd. Związku Literatów Polskich Oddział w Lublinie, 2005), „Wiersze dawne i nowe” (Wydawnictwo Polihymia, 2014).

MArian Janusz kawaŁko

W Tobie

Zanurzyłem się w Tobie
jak ogień w żywicy
jak pióro we krwi albo
piołun w winie
rozsypałem się w Tobie
i nikt nie policzy
ile soli się stopi nim
gorączka minie

Rozszumiałem się w Tobie
niby step daleki
po którym Bóg przejeżdża
w lektykach
obłoków
zapodziałem się w Tobie
i już nie dociekaj czy
zaćmienie to było czy
tylko pył w oku

Leszek Rak

podróż majowa

usiądę sobie, pomarzę, zajrzę do kraju…
serce jak ptak trzepoce – rwie się do podróży
wieczór majem pachnie – krew w żyłach się burzy
myśli jak wiatr się zerwały – gwiazdy spadają…

lecę, słyszysz? – na strunach uczuć wiatry grają
polonez A-dur… bociany, krzak dzikiej róży
grusza na miedzy… zapach bzu zaraz odurzy
oto i rzeczka, wierzby… słowiki śpiewają

już jestem, cisza… przykładam ucho do ziemi
ziemio, daj twoim oddechem mi pooddychać
to ja… niech mnie twój oddech upoi, oniemi

ja daję ci ucałowanie… nic nie słychać
że aż dziw, wytężam słuch… ach, mojaż to ziemia?..

jeszcze do domu pobiegnę… domu… już nie ma…

Leszek Franciszek Rak urodził się 2 grudnia 1948 roku w Jakubowicach Murowanych w powiecie lubelskim( dziś wieś wchłonął Lublin). Szkołę podstawową ukończył w Wólce Lubelskiej, Zasadniczą Szkołę Zawodową przy FSC i Liceum Ogólnokształcące w Lublinie. Studiował fizykę na UMCS. Pracował w rolnictwie, w Fabryce Samochodów Ciężarowych i przez kilkanaście lat w Teatrze Muzycznym w Lublinie. W roku 1984 pojechał odwiedzić rodzinę w Stanach Zjednoczonych i pozostał tam na stałe. W roku 1998 ukończył informatykę na Uniwersytecie w Orono. Pracuje w Biurze Podatków w Stanie Maine, mieszka w Augusta. Wiersze pisze od roku 1967. Zdobył II nagrodę w konkursie i zadebiutował w 7 tomie polskiej „Poezji Emigracyjnej”. W konkursach ogłaszanych przez Polish American Academy of Poets zdobył trzykrotne wyróżnienia w latach 2002,2003 i 2005. Uczestniczył w ogólnopolskich konkursach poetyckich zdobywając trofea : nagrodę w Kategorii Zagranicznej (Ludwin 2002 i 2003), nagrodę specjalną w Ludwinie w 2004 r. i wyróżnienie w rok później, w 2005wyróżnienie w Świdniku oraz wyróżnienia w Mszanie Dolnej w roku 2004 i 2005. Utwory Leszka Raka opublikowane zostały w almanachach : „Chrystus drogą” (2002), „O różaniec Ojca Świętego” (2003), „Chrystus życiem” (2004), „O dar Eucharystii”(2005), „Klucze świętego Piotra” (2005).